skip to Main Content
همراهان گرامی با توجه به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ارسال سفارشات هفته ای یک بار انجام می شود سهمیه مهمات موجود شد ضمناً به دلیل نوسانات شدید بازار تا اطلاع ثانوی تنها کالاهای خرید از قبل قابل ارایه می باشند.
تلفن فروشگاه: 3137 3320 021

اطلاع داشتن از نکات ایمنی تفنگ شکاری از آن جهت اهمیت دارد که تحت هر شرایطی شما مسئول تیری هستید که از تفنگ شکاری شما شلیک شده است. چه آن تیر را شما شلیک کرده باشه و چه شخص دیگری از تفنگ شما استفاده کرده باشد. حتی اگر آن شخص بدون اجازه به تفنگ شما دست زده باشد. به طور کلی ایمنی استفاده از اسلحه و مهمات شکار از دو طریق بایستی تامین شود:

  1.  با استفاده از قفل های مکانیکی  طراحی شده در تفنگ که شامل قفل ماشه و قفل پیستون است.
  2. احتیاط و هوشیاری تیرانداز که مربوط به زمان کنترل تفنگ و نگهداری از آن است.

در این مقاله تصمیم گرفته ایم تا نکات ایمنی مربوط به این موارد را به تفصیل توضیح دهیم.

 بیشتر بدانید: نکات خرید اسلحه شکاری مناسب

انواع سیستم های تامین کننده ایمنی تفنگ شکاری

برای تامین ایمنی استفاده از تفنگ های شکاری سیستم های مختلفی طراحی شده است که به شرح زیر می باشد:

سیستم قفل ماشه: این سیستم دستی رایج ترین تجهیز برای تامین ایمنی تفنگ شکاری است. بدین صورت که یک کلید مکانیکی برای قفل کردن ماشه در زیر انگشت شست کاربر و یا در جلوی ماشه تعبیه شده است.

ایمنی تفنگ بادی

در کنار این کلید دو حرف “S” و “F” درج شده است که “S” به معنای ایمن و “F” به معنای شلیک است. کافی است تا دکمه را در حالت ایمن قرار دهید. تفنگ قادر به شلیک کردن نخواهد بود. در تفنگ های حرفه ای این سیستم از حالت دستی به حالت خودکار تبدیل می شود. بدین معنی که پس از مسلح کردن سلاح، تفنگ به طور خودکار قفل می‌شوند.

 سیستم قفل کننده پیستون:

قفل کننده پیستون برای جلوگیری از حوادث احتمالی ناشی از جا زدن ساچمه و یا گیر کردن ساچمه ها در محفظه سیلندر طراحی شده است. ممکن است اهرم به صورت ناگهانی از دست کاربر رها شده و یا به هر علتی پیستون به سیستم چکاننده متصل نشود که در این صورت آسیب های جدی به انگشتان کاربر وارد می شود. از این سیستم قفل کننده در تفنگ های شکاری مدل بغل بازشو و زیر بازشو استفاده می شود.

 

ایمنی تفنگ شکاری در هنگام کنترل

ایمنی تفنگ بادی

تلاش برای کنترل صحیح تفنگ در واقع به وضعیت روحی و هوشیاری شما مربوط می شود. اما بهتر است تا این رفتار به صورت یک عادت در شما پرورش یابد. شما باید این آگاهی را در ذهن خود ثبت کنید تا حتی در زمان صحبت کردن و یا فعالیت های جانبی دیگر بتوانید تفنگ را به نحوی صحیح و ایمن کنترل کنید. برای این منظور حتماً به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1.  تفنگ را به سمتی غیر از هدف مدنظر خود نشانه گیری نکنید.
  2.  حتی برای شوخی کردن نیز تفنگ را به سمت دوستان و اطرافیان خود نشانه گیری نکنید. این کار به معنای بازی کردن با سلامت جسمی و حتی روحی آنها است.
  3. هرگاه تفنگ در دستان شما است فرض را بر این بگذارید که تفنگ پر است و آماده شلیک می باشد. بسیاری از حوادث مربوط به استفاده از تفنگ شکاری ناشی از تصور اشتباه کاربر در مورد خالی بودن تفنگ است.
  4. هیچ گاه به ضامن تفنگ اعتماد کامل نداشته باشید. زیرا ضامن تنها یک ساز و کار مکانیکی است که احتمال از کار افتادگی آن وجود دارد و ممکن است در زمان لازم عمل نکند.
  5.  اگر تفنگ شکاری را پر کرده اما به هر دلیلی شلیک مورد نظر انجام نشد برای ایمن کردن تفنگ آن را به سمت زمین و با فاصله ۸ تا ۱۰ متر جلوی خود خالی کنید.
  6.  هیچگاه تفنگ پر شده را از دستان خود خارج نکنید، زمین گذاشتن، تکیه دادن و یا هر حالت دیگر میتواند خطرآفرین باشد.
  7. اولین نکته به هنگام برداشتن تفنگ شکاری اطمینان از خالی بودن آن است، حتی اگر تفنگ متعلق به شما باشد. بررسی تفنگ را به یک عادت در خود تبدیل کنید.
  8. مسیر شلیک تیر را در صورت برخورد نکردن به هدف و یا خارج شدن از هدف بررسی کرده و پس از اطمینان ماشه را بکشید.

ایمنی تفنگ شکاری در هنگام ساچمه گذاری

ایمنی تفنگ بادی

  1.  در هنگام ساچمه گذاری هیچگاه دست خود را روی شکننده یا ماشه تفنگ نگذارید.
  2. هنگام بارگذاری تفنگ های شکاری انتهای سلاح را زیر بغل نگه داشته با یک دست اهرم یا لوله را محکم نگه دارید و با دست دیگر ساچمه را درون تفنگ قرار دهید.
  3. پیش از در اختیار گذاشتن تفنگ خود به دیگران از میزان آشنایی و تسلط آنها به استفاده از تفنگ شکاری مطمئن شوید.
  4.  در هنگام ساچمه گذاری حتما لوله تفنگ را به سمت زمین نگه دارید.
  5.  از عدم حضور کودکان در محدوده تیراندازی خود مطمئن شوید.
  6. هیچگاه پیش از آمادگی برای شلیک تفنگ شکاری خود را پر نکنید.

 

 ایمنی تفنگ شکاری در هنگام نگهداری

  1. تفنگ شکاری را در حالت پر در انبار و یا محفظه آن نگهداری نکنید. همچنین مطمئن شوید که هیچ گلوله‌ای در انتهای لوله تفنگ وجود ندارد و فنر اصلی آزاد است.
  2. تفنگ شکاری و ساچمه را در یک محل نگهداری نکنید. زیرا ممکن است افرادی بدون اجازه شما به تفنگ دسترسی پیدا کنند.
  3.  به طور کلی تفنگ و تجهیزات آن را در جایی دور از دید دیگران نگهداری کنید.
  4.  در هنگام حمل تفنگ با خودرو حتما آن را درون صندوق عقب ماشین قرار دهید.
  5. به علت امکان دسترسی کودکان زیر ۱۸ سال به تفنگ شما، حتما آن را درون محفظه قفل دار نگهداری کنید. در غیر این صورت جریمه بسیار سنگینی متوجه شما می شود.
  6. تهیه قفل های اختصاصی ماشه و یا زنجیر های مهار روش های مطمئنی برای از بین بردن امکان شلیک تفنگ شکاری هستند که قیمت بالایی هم ندارند.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید تفنگ شکاری

نتیجه گیری

مسئولیت تامین ایمنی تفنگ شکاری در درجه اول به عهده کاربر است. هرچند که برای این منظور تجهیزاتی جانبی در تفنگ طراحی شده است. اما به هر جهت ممکن است در زمان لازم به درستی عمل نکند. بنابراین لازم است تا در جریان نکات مهم مربوط به ساچمه گذاری، استفاده، کنترل تفنگ و نگهداری آن باشید.

سیستم های امنیتی در تفنگ های مختلف، متفاوت است و بهتر است تا در هنگام خرید و انتخاب اسلحه شکاری از فروشنده در این زمینه راهنمایی بخواهید.

تجهیزات شکاری فرخ مرکز تخصصی فروش انواع تفنگ شکاری، لوازم جانبی آن، لوازم کمپ و ماهیگیری است. کلیه محصولات ارائه شده در این فروشگاه از انواع مجاز و استاندارد است که ضمن ارائه مشاوره خرید به مشتریان عرضه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید
Back To Top