skip to Main Content
همراهان گرامی با توجه به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ارسال سفارشات هفته ای یک بار انجام می شود سهمیه مهمات موجود شد ضمناً به دلیل نوسانات شدید بازار تا اطلاع ثانوی تنها کالاهای خرید از قبل قابل ارایه می باشند.
تلفن فروشگاه: 3137 3320 021

انتخاب اسلحه و مهمات شکار بایستی متناسب با نوع شکار و حیوان مورد نظر باشد. به طور کلی از دو نوع سلاح برای شکار حیوانات استفاده می شود: اسلحه ساچمه زن و اسلحه گلوله زن.
اسلحه ساچمه زنی با توجه به وزن گلوله و قدرت آن برای شکار پرندگان و پستانداران کوچک مورد استفاده قرار می گیرد و اسلحه گلوله زن به علت نفوذ پذیری بالاتر، برای شکار پستانداران بزرگتر کاربرد دارد. شناخت اسلحه و مهمات مناسب برای شکار به لحاظ اتلاف هزینه و انرژی کمک فراوانی به شما می‌کند.

 

بیشتر بدانید: چگونگی دریافت مجوز شکار و تجربه یک تفریح ایمن

 

انواع مهمات شکار

مهمات شکار

نوع مهمات در اسلحه های ساچمه زنی و گلوله زنی متفاوت است. اندازه قطر و وزن گلوله تاثیر بسیاری در نفوذ پذیری آن و نوع کاربرد آن دارد. انواع مهمات شکار و ویژگی های آنها به شرح زیر است:

ساچمه: ساچمه ها به لحاظ سایز و اندازه تنوع زیادی ندارند و معمولاً برای شکار پرندگان و پستانداران کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. رایج ترین سایز آنها در ایران اندازه ۱۲ و ۱۶ است.

اندازه پوکه ها: اندازه پوکه شامل ۷۰، ۷۶ و ۸۹ میلیمتر است.

جنس مهمات: امروزه برای آسیب رسانی کمتر به محیط زیست تنوع زیادی در جنس پوکه ها به وجود آمده به این صورت که جنس پوکه ها را براساس آلیاژ سرب، فولاد و آلیاژ مس می سازند. اما در گذشته از برنج یا ترکیب برنج و پلاستیک برای ساخت پوکه مهمات تفنگ ساچمه زنی استفاده می شده است.

مهمات شکار

شکل ظاهری مهمات: بر اساس شکل ظاهری ساچمه ها دارای انواعی چون سر تخت، نوک تیز، نوک توخالی یا گود، گرد یا گنبدی و غیرسربی هستند.

سایز: از اندازه یک تا هشت برای شکار پرندگان، چارپاره در سایز سه صفر، دو صفر و صفر برای شکار پستانداران کوچک و تک گلوله برای شکار پستانداران استفاده می شود.

گلوله: تنوع بالایی در سایز و اندازه آنها وجود دارد و شبیه گلوله های نظامی هستند. به دلیل داشتن قدرت کشتار بالا از آنها برای شکار پستانداران بزرگ استفاده می کنند.

 

سازگاری مهمات شکار با محیط زیست

مهمات شکار

مناسب ترین مهمات برای شکار انواعی هستند که کمترین ضرر را برای محیط زیست به همراه داشته باشند. زیرا به کرات مشاهده شده که پوکه های بجا مانده باعث مرگ پرندگان و حیوانات شده است. همچنین شناخت فیزیولوژی بدن حیوانات در انتخاب مهمات نقش مهمی دارد. انتخاب مهمات با کالیبر بالا تنها بخش کوچکی از مهارت تیرانداز را نشان می دهد در غیر این صورت آنچه که مهتر است اصابت دقیق به قلب و ریه حیوان است. لذا همواره در صدد استفاده از کالیبرهای بالا نباشید.

 

استفاده از گلوله های با کالیبر بالا باعث می شود تا پوکه های بیشتری در محیط زیست برجای بماند که اغلب به دلیل خورده شدن توسط پرندگان و حیوانات مرگ گونه های جانوری را به دنبال دارد.

 

عملکرد مناسب با انتخاب صحیح مهمات شکار

مهمات شکار

انتخاب بهترین و مناسب ترین مهمات می تواند به شما در صرفه جویی در هزینه و انرژی کمک کند. مهمات شکار دارای شاخص هایی چون وزن، اندازه و کالیبر هستند که برای انتخاب باید به نوع جانداری که قصد شکار آن را دارید، توجه داشته باشید.
رعایت نکات بهداشتی و ایمنی مورد نیاز در هنگام شکار از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال هیچگاه ساچمه را در دهان خود نگه ندارید.
مهمات شکار را بر اساس منطقه شکار و قدرت آن انتخاب کنید. به عنوان مثال عواملی همچون باد، ارتفاعات، رطوبت، فاصله و موانع شکار در نحوه شلیک شما اثر گذار است و می تواند از قدرت تیر بکاهد. همچنین مهماتی را انتخاب کنید که در عین مناسب بودن برای نیاز شما، با محیط زیست نیز سازگاری داشته باشد.

 

بیشتر بدانید: نکات ایمنی تفنگ شکاری در هنگام استفاده و نگهداری

 

نتیجه گیری

امروزه فعالیت شکار بیشتر جنبه ورزش و سرگرمی را پیدا کرده است که افراد برای پا گذاشت در این عرصه ملزم به داشتن مجوزهای قانونی و گذراندن دوره آموزشی هستند. متاسفانه در گذشته به علت کمبود اطلاعات و همچنین نبود قوانین سختگیرانه، شاهد آسیب ها و خسارات فراوانی به جاندارن و محیط زیست بوده ایم.

یکی از مباحث مهم برای کسب مهارت تیراندازی شناخت مهمات شکار است. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با نکات مهمی چون انواع سلاح، انواع گلوله به لحاظ اندازه، وزن و جنس مناسب آشنا کنیم. در ضمن هر تیرانداز چه مبتدی و چه حرفه ای باید همواره به نکات ایمنی استفاده از سلاح و مهمات توجه داشته باشد تا از خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آید.
شما می توانید برای تهیه انواع تجهیزات شکار و مهمات که علاوه بر کیفیت خوب، مورد تایید قوانین نیروی انتظامی کشور باشد به فروشگاه تجهیزات شکاری فرخ مراجعه نمایید.

This Post Has 4 Comments

  1. سلام مقداری فشنگ شکاری خارجی کالیر ۱۲ برند استرلینگ ساچمه ۱ دارم صاحبان تفنگ شکاری تماس بگیرن قیمت خوب میدم.
    ۰۹۱۲۳۹۶۴۱۰۲ سینا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید
Back To Top