skip to Main Content
همراهان گرامی با توجه به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ارسال سفارشات هفته ای یک بار انجام می شود سهمیه مهمات موجود شد ضمناً به دلیل نوسانات شدید بازار تا اطلاع ثانوی تنها کالاهای خرید از قبل قابل ارایه می باشند.
تلفن فروشگاه: 3137 3320 021

به منظور حفظ تنوع زیستی کشور، داشتن مجوز شکار برای علاقه مندان به صید و شکار از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست الزامی است. این کار باعث محدود شدن فعالیت شکارچیان در چارچوب یک طرح استاندارد می شود تا از شکار بی رویه و در نتیجه انقراض گونه های کمیاب جلوگیری شود.

مجوز شکار

بدین منظور این سازمان سالیانه طی دو نوبت تمامی مناطق چهارگانه حفاظتی و زیستگاه های آزاد را مورد بررسی و سرشماری قرار داده و پس از کسب آمار جمعیتی حیوانات وحشی، تعدادی سهمیه برای علاقه مندان صید و شکار صادر می شود. این تعداد ۱۰ درصد از آمار اعلام شده هر منطقه است، به گونه ای که به تنوع زیستی کشور لطمه ای وارد نشود. در این مطلب شرایط  لازم برای گرفتن مجوز شکار، مراحل آن و همچنین نکات مهم برای استفاده از این مجوز را شرح خواهیم داد. 

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع تفنگ شکاری

مراحل گرفتن مجوز شکار

مجوز شکار

گرفتن مجوز شکار نیازمند طی کردن روند قانونی سازمان حفاظت از محیط زیست و همچنین داشتن مجوز حمل اسلحه و مهمات از سوی نیروهای نظامی است. هر فرد سالیانه می‌تواند دو مجوز برای شکار پستانداران و دو مجوز عادی در مناطق شکار ایران را دریافت کند.

  • مرحله اول گرفتن مجوز حمل اسلحه از مراجع نیروهای مسلح نظیر نیروی پلیس انتظامی، ارتش و یا سپاه پاسداران است. همچنین برای حمل سلاح فرد بایستی آموزش تیراندازی را دیده باشد.
  • نوع اسلحه خریداری شده بایستی در چارچوب قوانین حمل سلاح باشد.
  • مرحله سوم گرفتن دفترچه شکار از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست است. در این دفترچه اطلاعاتی چون مشخصات شکارچی نوع مجوز شکار، نوع سلاح و مهمات آن و همچنین سابقه تخلف شکارچی ثبت می شود.
  • مرحله چهارم پرداخت هزینه های مربوط به اخذ مجوز شکار و ارائه فیش بانکی به سازمان حفاظت از محیط زیست است.

 

شرایط لازم اخذ مجوز شکار

 در کشور ایران هر فرد بالغ و دارای صلاحیت قادر به دریافت سه نوع پروانه شکار است:

  • مجوز برای تفنگ ساچمه زنی
  • مجوز برای تفنگ گلوله زنی
  • مجوز تفنگ ساچمه زنی با کالیبر کوچکتر از ۶ میلیمتر در مسابقات

 برای گرفتن مجوز شکار و حتی مجوز حمل اسلحه صلاحیت فرد بایستی به لحاظ مشخصات جسمانی و روانی محرز شود:

  • داشتن شرایط سنی ۱۸ سال به بالا
  • داشتن گواهی پزشکی مبنی بر سلامت کامل جسمانی و عقلانی از سوی پزشک معتمد
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت و یا گواهی اشتغال به تحصیل
  •  طی کردن دوره آموزشی تیراندازی
  •  نداشتن سوء پیشینه حمل مواد مخدر، اختلالات روانی، شرارت، سرقت و یا تهدید

 

نکات مهم در استفاده از مجوز شکار

مجوز شکار

پس از دریافت مجوز شکار و مجوز حمل اسلحه شکارچیان بایستی در استفاده از این مجوزها به نکات زیر توجه کنند:

  •  شکار در خارج از محدوده و یا فصل شکار ممنوع است.
  •  شکارچی نباید سلاح خود را به شخص دیگری واگذار کند.
  •  در اختیار گذاشتن اسلحه شکاری به کودکان سبب باطل شدن مجوز شکار می‌شود.
  • استفاده خارج از هدف شکار باعث باطل شدن مجوز و محرومیت دائمی و جرائم نقدی می شود.
  • در هنگام سفر  افراد می توانند اسلحه شکاری خود را به ارگانهای نظامی تحویل دهند.
  •  هر فرد تنها قادر به فعالیت شکار در محدوده مشخص شده و همچنین تعداد مشخصی از حیوانات است.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید تفنگ بادی

نتیجه گیری:

قوانین فعالیت شکار در ایران بسیار سختگیرانه است و هر گونه اقدام غیرقانونی منجر به محرومیت دائمی افراد می شود. این قوانین به منظور حفظ تنوع زیستی کشور وضع شده است و رعایت کردن آنها باعث فراهم آوردن شرایط تفریح ایمن و سالم برای علاقه‌مندان به شکار و صید می شود.

علاوه بر داشتن صلاحیت لازم جهت حمل اسلحه و دریافت مجوز شکار نوع اسلحه شکاری نیز برای انجام این فعالیت مهم است. معمولاً این اسلحه ها توسط کارشناسان مربوطه تست می شود و در صورت تایید، فعالیت شکارچی نیز مجاز اعلام می شود.

فروشگاه فرخ یکی از مراکز تخصصی فروش اسلحه و مهمات شکاری است. کلیه محصولات ارائه شده در این فروشگاه تحت استانداردها و قوانین وضع شده از سوی مراجع انتظامی است. برای تهیه بهترین سلاح شکاری مناسب خود می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

This Post Has 19 Comments

  1. با عرض سلام و احترام .من میخواهم یک اسلحه شکاری بخرم بخاطر صدایش چون منطقه ما گراز و چاقالر هستش به کندوهای ما ضرر میزند میخواهم اسلحه ای باشد که صدای گلوله اش بیشتر باشد تا فرار کنند من چه نوع اسلحه بخرم هم قیمتش پایین باشد و مجوز هم راحت بگیرم ولی واسه شکار نمیخواهم .راهنمایم کنید ممنون میشوم تشکر

    1. سلام دوست عزیز اگر فقط برای صدا میخوای یه توپ صوتی تهیه کن … در فاصله زمانی های یکسان صدای بلند بلندتر از گلوله تولید می‌کنه و تمام حیوانات (حتی شاید انسان ها خخخ) رو فراری میده … قیمتش هم یک دهم اسلحه است

    2. اگه فقط برا صدا میخوای برو اکلیل و سرنج بخر تو یه کیسه قاطی کن و توش سنگ بزار و محکم چسب پیچش کن صداش از توپ هم بیشتره
      اگه عشق اسلحه یی برو یه پران بخر صداش از اسلحه های دیگه بیشتره

    1. داداش کلت کمری رو مخصوص شما اصلا ساختن برو بگیر خخخمارو گرفتی همین که داری راه میری خودش قاچاقیه اسلحه کمری ام میخوای

      1. ولی برا مشاغل خاص هم درخواست کلت کمری بدی شرایطی که میگن رو داشته باشی هم میشه گرفت مثل وکلا قضات و طلا فورشی ها و صرافی ها

  2. با سلام بنده به نمایندگی از جمعی از دوستداران سلاح کمری درخواست دارم که به کلت کمری هم مجوز نگهداری تعلق بگیرد برای افراد عادی علاقمند و این یک تبعیض آشکار هست که افراد عادی فقط میتونن تفنگ شکاری بخرن و نگهداری کنن و واقعا تبعیض آمیز هست و در همین ترکیه و عراق که همسایه ما هستند هم افراد عادی میتونن با مجوز کلت کمری داشته باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید
Back To Top