skip to Main Content
همراهان گرامی با توجه به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ارسال سفارشات هفته ای یک بار انجام می شود سهمیه مهمات موجود شد ضمناً به دلیل نوسانات شدید بازار تا اطلاع ثانوی تنها کالاهای خرید از قبل قابل ارایه می باشند.
تلفن فروشگاه: 3137 3320 021

کبک با نام علمی perdicinae پرنده ای بسیار زیبا  و خوش گوشت است که در دسته قرقاولان قرار می گیرد. از گذشته های بسیار دور شکار کبک رواج داشته است که اغلب از شیوه های سخت و غیر اصولی برای شکار آن استفاده می شده است. اما امروزه با استفاده از تجهیزات مدرنی چون تفنگ بادی و غیره شکار این پرنده بسیار راحت تر و آسان تر شده است. توجه به نکات و جزئیات کاربردی شکار کبک باعث می شود که یک روز عالی توام با تجربه لذت بخش از یک شکار موفقیت آمیز را پشت سر بگذارید. اگر شما هم به شکار این پرنده علاقه دارید، مطالب ارائه شده در این مقاله را حتما بخوانید.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید تفنگ بادی

مثل کبک سرش تو برفه

شکار کبک

همانطور که ذکر شد در گذشته روش های غیر اصولی و نامطمئن جهت شکار این پرنده استفاده می شده است. بدین صورت که تلاش می کردند با پراندن کبک در جهت های مختلف آن را خسته کنند تا در نهایت سر در برف فرو کند. در نهایت با این ترفند که پرنده قادر به دیدن شکارچیان نیست، پرنده خسته را شکار می کردند.

شکار کبک در ایران

برای شکار این پرنده نخست باید از روش زندگی و محیط زیست آن اطلاعات کافی به دست آوریم. شکار کبک یکی از پرطرفدارترین شکارها در ایران است و یافتن آن در ارتفاعات کوهستان ها امکان پذیر است. در زمستان های سرد با کاهش غذا، شکار آن در نواحی که گیاهان مورد تغذیه این پرنده می روید نظیر بادام کوهی، گز و زارچ ممکن است. در تابستان ها نیز رودخانه ها و جوی آبها، مناسب ترین مکان است.
کبک پرنده باهوش و دارای شنوایی قوی می باشد و توانایی فریب شکارچیان را دارد. به همین علت نکاتی مانند مهارت در تیراندازی و سگ شکاری و غیره می تواند به شما در صید این پرنده کمک کند.

برای شکار کبک حتماً از روش زندگی و زیستگاه آن اطلاعات کافی به دست آورید تا دچار اتلاف وقت و هزینه نشوید.

نکات مهم در شکار کبک

همانطور که گفته شد کبک پرنده تیزهوشی است و می تواند شکارچیان را فریب دهد. به همین دلیل توجه به این نکات می تواند شما را در صید آن کمک کند:

  • رعایت سکوت و حفظ نظم یکی از موارد اصولی است.

شکار کبک

  • از اسلحه ساچمه زنی با کالیبر ۱۲ استفاده کنید. به این علت که استفاده از کالیبر بالا باعث متلاشی شدن پرنده می شود.
  • پای خود را روی زمین نکشید. بلند کردن پا و خم کردن زانو عملکرد مناسبی است.
  • به علت مهارت بالای این پرنده در مخفی شدن، محدوده دید خود را در تمام زاویه ها افزایش دهید.
  • حفظ تعادل در پیاده روی در کوه کار مهمی است.
  • هرگونه لرزش با توجه به این که اسلحه حمل می کنید می تواند به شما آسیب وارد کند. بنابراین سعی کنید با احتیاط قدم بردارید.
  • از شلیک کردن به این پرنده در ارتفاعات خودداری کنید. به این دلیل که صید آن را برای شما مشکل می سازد.
  • در شکار این پرنده تعادل را رعایت کنید. زیرا شکار بیش از حد موضوعی خلاف اخلاق است.
  • پس از هر شلیک صبور باشید و اجازه دهید که این پرنده از مخفیگاه خود خارج شود و سپس اقدام به تعویض فشنگ نمایید.
  • استتار و موضوع همرنگ شدن با طبیعت نیز کمک شایانی به شما می کند.
  • از دنبال کردن این پرنده خودداری کنید، زیرا باعث اتلاف وقت و انرژی می شود.
  • همچنین شما می توانید از سگ شکاری برای یافتن صید تان استفاده کنید.

به علت اینکه کبک پرنده تیزهوشی است و می‌تواند شمارا در صید فریب دهد، حتماً به نکات ضروری هنگام شکار این پرنده توجه کنید.

لوازم ضروری جهت شکار

شکار کبک

پوشش مناسب: این مورد شامل لباس گرم و استتار است. اما مواردی مانند کلاه شکار، کفش پیاده روی مناسب و کیف حمل مدارک را در بر می گیرد.
اسلحه و فشنگ مناسب: اسلحه مورد نیاز برای شکار این پرنده تفنگ ساچمه زنی با حداقل پنجاه فشنگ است.
مواد خوراکی: مواد غذایی مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید و پس از هر دو ساعت پیاده روی از آب و مواد غذایی شیرین برای بازیابی انرژی تان مصرف کنید.
سلاح سرد: موارد مانند چاقو و چاقو تیز کن را در بر می گیرد.

لوازم کمکی دیگر: در این باره شما توانید وسایل دیگر نظیر سوت، دوربین، چوب دست، و فندک اتمی برای استفاده در ارتفاعات به همراه داشته باشید.

استفاده از لباس مناسب و مزیت استتار می تواند به شما در هنگام شکار این پرنده کمک کند.

 

استفاده از سگ شکاری در هنگام شکار

شکار کبک

شما می توانید برای یافتن مخفیگاه این پرنده و همچنین دنبال کردن صید، از سگ شکاری استفاده کنید. سگ های شکاری مانند دوبرمن پینچرز، کانگال، چیواوا، سیبرین هاسکی، بلژین مالینوی، کن کورسی، روتوایلر، تازی، تیبتان ماستیف، قدرجان، سرابی و غیره برای شکار کبک نژادهای مناسبی هستند.

بیشتر بدانید: مراحل تنظیم دوربین تفنگ بادی

نتیجه گیری

همانطور که اشاره شد کبک پرنده تیز هوشی است که می تواند شکارچیان را فریب دهد. به همین علت توجه به نکاتی چون روش زندگی و زیستگاه آن همچنین توجه به مهارت های مورد نیاز در هنگام شکار و ابزار و لوازم ضروری مانند تفنگ شکاری، پوشش مناسب و استفاده از سگ شکاری جهت تعقیب صید ضروری است. در این مقاله مطالب مفیدی در رابطه با این نکات ارائه شد. در ضمن اگر به صید این پرنده علاقمند هستید می توانید تجهیزات مورد نیاز خود را از فروشگاه لوازم شکاری فرخ تهیه نمایید.

This Post Has 6 Comments

  1. سلام، مطالب شما خیلی خوب و کاربردی بود. ممنونم. در روستاهای اطراف فیروزکوه کبک زیادی وجود داره، لطفا اگر برای شکار برنامه ریزی کردید به ما خبر بدید. ممنون

  2. سلام نویسنده متن.شکارچی کبک نیست وتجربه در حدمبتدی دارد هیچ اطلاعاتی درباه سگهای شکاری ندارد حتی نژادی آز سگ شکاری نتوانسته عنوان‌ کندطرز نشانه گیری که مهمترین تنیک شکار کبکه توضیح داده‌ نشده شمایکه مطلب میزنید حداقل آز تجربه شکارچیان پرنده‌ استفاده کنید حق نگهدارتان

    1. سلام انسان شریف هیچ وقت برای لذت وسرگرمی حیوان یا پرنده یا هر جانداری را بی جان نمی‌کند حتی اگر فقیر باشی یه روز هم کارگری کنی مطمئن باش به اندازه خرید یه مرغ دست مزد می گیری که یه مرغ رو کباب کنی تو را به جان عزیزانتان پرنه بخصوص گونه کبک را شکار کنید با توجه به فراوانی اسلحه شکار بی رویه پرندگان دیده میشه که در آینده نزدیک شاهد انقراض بسیاری از پرندگان خواهیم بود التماس تون میکنم به خواهش دل برای شکار نه بگید

  3. من یک دوست دار حیوانات هستم توروخدا اینقدر شکار نکنید گناه دارن من که نه ساله هستم این رو درک میکنم ولی نمیدونم چرا آدم سی ساله درک نمیکنه و نمیفهمه که نه فقط کبک بلکه تمام حیوانات گناه دارند حد اقل دلتون برای جوجه ها وبچه هاشون بسوزه.🖤🖤🖤🖤💔💔 به امید روزی که هیچ حیوانی شکار نشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید
Back To Top