skip to Main Content
همراهان گرامی با توجه به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا ارسال سفارشات هفته ای یک بار انجام می شود سهمیه مهمات موجود شد ضمناً به دلیل نوسانات شدید بازار تا اطلاع ثانوی تنها کالاهای خرید از قبل قابل ارایه می باشند.
تلفن فروشگاه: 3137 3320 021

چاقوی پوست کنی یا چاقوی شکار یکی از تجهیزات و لوازم شکار است که هر شکارچی حتما باید یک عدد از آن را به همراه داشته باشد. برخلاف تصور عموم از چاقو برای شکار استفاده نمی شود، بلکه شکارچیان از آن برای جدا کردن پوست و گوشت حیوانات شکار شده استفاده می کنند.

از ویژگی های بارز این ابزار داشتن یک لبه تیز و قوس نزدیک به نوک تیغه است که کار را برای انجام عمل پوست کنی راحت تر می کند. چاقو های پوست کنی با کیفیت، انجام کارهای میدانی را ساده تر و کارآمدتر می کند. اما مهم است که چاقوی مناسب با کار خود را به همراه داشته باشید و بدانید به چه شکلی از تیغه آن محافظت کنید تا سال ها دوام داشته باشد.ما در این مقاله قصد داریم که شما را با انتخاب یک چاقوی  پوست کنی مناسب آشنا کنیم.

 

بیشتر بدانید: نکات ایمنی تفنگ شکاری در هنگام استفاده و نگهداری

 

چاقوی پوست کنی ثابت یا تاشو

چاقوی پوست کنی

در این باره موضوعی که هنگام انتخاب چاقوی مناسب باید به آن توجه کنید آنهایی که تیغه ثابت دارند این است که سخت و مستحکم هستند. اما به اندازه چاقو های تاشو فشرده و قابل حمل نیستند.

اگر قصد دارید از چاقو تاشو استفاده کنید باید تعیین کنید که چه نوع سیستم قفلی با نیاز شما متناسب است. چاقو های قفل شونده به پشت دارای یک میله قفل هستند که در پشت چاقو قرار می‌گیرد. آن‌ها معمولاً انتخاب های بسیار متداولی برای شکارچیان هستند. اگرچه قفل های آستری، قفل های فریمی و قفل های دکمه‌ای نیز موجود هستند.

اما نکته کلیدی و مهم تعیین سبک مناسب برای شما است. در هر نوع از آنها ضروری است که سیستم قفل را به دور از هر گونه شن، گرد و غبار نگه دارید تا کارکرد آن مثل روز اول باقی بماند.

 

قبل از تهیه چاقوی شکار، حتماً به متناسب بودن نوع چاقو با نیاز خود توجه داشته باشید. پوست کنی شکارهای کوچکتر مثل خرگوش به چاقو های نوک تیز برای برش دقیق تر نیاز دارد.

 

طراحی و مواد بکار رفته در ساخت چاقو

چاقوی پوست کنی

در این رابطه چاقوهای پوست کنی دارای ویژگی هایی چون نوک باریک و بدنه پهن هستند. این دو خصوصیت باعث می شود تا برش دقیق تر و بلندتر به ازای هر ضربه ایجاد شود. این چاقوها می توانند چنگ دار باشند که در این صورت به فرایند پوست کنی کمک می کند. همچنین برای اهداف تاکسیدرمی و یا جدا کردن پوست شکارهای کوچکتر مثل پرنده و خرگوش، تیغه های کوچکتر و دقیق تر مورد نیاز است.

یکی از تیغه های پر کاربرد که مانند تیغه کلاهکی عملکرد خوبی دارد، تیغه پشم زنی سنتی است. به طور کل این تیغه ها می توانند به شما در ایجاد برش های دقیق بدون اینکه بافت گوشت را تخریب کند، کمک کنند.

انواع مختلف فولاد از نظر مقاومت به فرسایش و سختی و سهولت در تیز کردن متفاوت هستند. بیشتر شکارچیان کمتر به نوع فولاد تیغه چاقو خود توجه می کنند که این موضوع می تواند تفاوت زیادی را در عملکرد ایجاد می کند.

از انواع مناسب فولاد می توان به این موارد اشاره کرد:

  •  نوع H1 که بسیار پایدار است در محیط های نمکی در مقابل فرسایش مقاوم است.
  •  نوع ۴۲۰HC مقاومت به فرسایش خوبی دارد و نسبتاً به آسانی تیز می شود.
  • نوع S30V از مقاومت به فرسایش بالایی برخوردار است و تیغه آن به خوبی حفظ می شود و یکی از بهترین گزینه ها برای کندن پوست شکار های بزرگ است.

نگهداری از چاقوی پوست کنی

چاقوی پوست کنی

چاقوهای شکاری باید مرتب تمیز  شوند. در بین انواع مختلف چاقو، نوع تاشو به خاطر اینکه از مقاومت کمتری در برابر فرسایش برخوردار است باید به نگهداری آن بیشتر توجه شود.

دقت کنید که هنگام استفاده از چاقو تیغه آن کند نباشد. زیرا تیغه کند در عین اینکه برای اعمال کار از شما انرژی زیادی  می گیرد، ممکن است شکستن تیغه یا لغزش آن دست شما را ببرد.

برای تیز کردن چاقو باید یک فرایند دو مرحله ای را دنبال کنید:

مرحله اول ساییدن چاقو با ابزار سایش زبر است به طوری که از بخش شیب دار تیغه  به عنوان راهنما برای تعیین زاویه مناسب استفاده کنید.

چاقوی پوست کنی

مرحله دوم تیز کردن تیغه با استفاده از ابزار ظریف تر است که لبه تیز تری ایجاد می کند. در ضمن بهتر است که از مایع تمیز کننده مبتنی بر آب در هنگام تمیز کردن استفاده کنید. توجه داشته باشید که در هنگام تیز کردن چاقو کل طول تیغه چاقو را تیز کنید تا نقطه کندی باقی نماند.

به رنگ رفتگی های موجود بر روی چاقو توجه کنید که نشان از زمان فوری برای تمیز کردن آن است. از اعمال فشار بیش از حد در هنگام تیز کردن چاقو بپرهیزید. طی انجام این فرایند موقعیت چاقو را به اینطرف و آنطرف تغییر دهید، که معمولاً بعد از ۱۰ بار کشیدن بر روی ابزار تیز کن توصیه می شود.

 

شما می توانید با تمیز کردن و تیز کردن به موقع چاقویتان، عملکرد و ایمنی آن را تضمین کنید.

 

بیشتر بدانید: چگونگی دریافت مجوز شکار و تجربه یک تفریح ایمن

 

نتیجه گیری

همانطور که اشاره شد چاقوی شکار یکی از ابزارهای مهم کاربردی برای شکارچیان در هنگام شکار است. برای تهیه و نگهداری این ابزار باید به نکاتی از قبیل نوع مورد نیاز برای استفاده مانند ثابت یا تاشو بودن چاقو، طراحی چاقو، فلز به کار رفته در ساخت آن و همچنین نکاتی درباره نگهداری، تمیز کردن و تیز کردن آن توجه کنیم. در ضمن هنگام استفاده از چاقوی شکار همواره به نکات ایمنی توجه داشته باشید که از صدمه زدن و آسیب رسانی به خودتان جلوگیری کنید.

 

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید
Back To Top